BASEBARNEHAGE

Vår barnehage er organisert i fire baser: Mummitrollet, Too-tikki, Lille My og Snusmumrikken.

Basene Mummitrollet, Too-tikki og Lille My er organisert som søskengrupper med små og store barn sammen. Disse basene er delt i tre mindre grupper, med en ansatt som primærkontakt for sin lille gruppe. De helt yngste barna er sammen om morgenen og ettermiddagen.

Den fjerde basen er for de eldste barna, Snusmumrikkene. Sammen med baseleder, barnehagelærer og pedagogisk medarbeider har de sin base på fellesrommet midt i bygget.

Barn og ansatte starter dagen sammen på Mummitrollbasen. Etter hvert som flere barn og ansatte kommer samles de på sine baser. Deler av dagen har vi åpne dører og er sammen i et stort fellesskap. Da forflytter barna seg slik de ønsker og har stor frihet til å velge hvem de vil være med, hvor de vil være og hva de vil gjøre på.

Vi har felles garderobe og stellerom og barna som sover i barnehagedagen sover ute i vognskur med sovevakt. Slik har vi frigjort mye areal til lek og aktiviteter.

Les artikkelen: “Organisering av barnehagen-lukket avdeling eller åpen base?”