dinosaurskole og skoleforberedende aKTIVITETER

Det siste året før skolestart begynner barna på basen Snusmumrikken som holder til på fellesrommet midt i bygget. Baseleder Margreth Lyssand Rosvold, barnehagelærer Lena Varhaug og pedagogisk medarbeider Emma Fjeldstad er sammen med barna. I tillegg til lek og samvær har de Dinosaurskole to ganger i uken. Dinosaurskoleprogrammet er en videreføring av "De utrolige årene” og er et omfattende program for sosiale ferdigheter og konfliktløsing. Det er utviklet av Dr. Carolyn Webster-Stratton og tar i bruk DVD-vignetter, store hånddukker, spesielle aktiviteter, spill og bøker for å lære små barn om vennskapsferdigheter, følelsesspråk, konfliktløsing og å kontrollere sinne. Formålet med programmet er å lære positive sosiale ferdigheter, ferdigheter i konflikt- og sinnekontroll, emosjonelle ferdigheter, postiv atferd i barnehagen, lese-, skrive- og kommunikasjonsferdigheter, for å fremme positiv selvtillit hos barna og generell sosial, emosjonell og skolerelatert kompetanse. De ansatte og barna veksler mellom arbeid i gruppe ute og inne.

Basen arbeider med temaer i årsplanen vår og programmer fra “Plan for førskulegruppa – læring gjennom leik” i Bjørnafjorden kommune med blant annet "Rekn med Os(s)" som er et program for barnehage der matematikk er en integrert del av hverdagen.

Mer om programmet De utrolige årene og Dinosaurskolen her.